Biztos te is elgondolkoztál már azon, hogy hogyan teljesítsd, azt a jogszabályi kötelezettséget, hogy legyen ÁSZF a webáruházadban vagy weboldaladon.
Esetleg keress egy szakembert, aki elkészíti vagy letöltöd egy multi cég weboldaláról átírod a nevet és már kész is?!
Ha az utóbbi megoldást választanád, akkor honnan fogod tudni, hogy az adott ÁSZF, amit fel szeretnél használni jó lesz-e vagy sem? Erre azt a választ tudom adni, hogy amennyiben a hatályos jogi szabályozást ismered, akkor el fogod tudni dönteni, hogy az adott ÁSZF jó vagy sem és neked (a te tevékenységedre) meg fog-e felelni vagy sem. A puding próbája az evés, míg az ÁSZF próbálja a fogyasztóvédelmi eljárás. A fogyasztóvédelmi eljárás vagy úgy indul, hogy a hatóság próbavásárlást tart a webáruházadban vagy egy jó akaró (konkurens) vagy elégedetlen ügyfél bejelentést tesz a hatósághoz és eljárás indul ellened. Ebben az esetben elkerülhetetlen a szakember bevonása.
Mitől jó az ÁSZF?
Először is biztos, hogy hosszú. De ez sem mindig jó, mert hiába hosszú, ha hatálytalan jogszabályokra épült vagy már a felhasználni kívánt ÁSZF is így lett felhasználva mástól. Az, hogy hatálytalan legyen, nagyon könnyen előfordulhat hiszen 2021. január 01. -én módosultak a jótállásra vonatkozó szabályok, ami miatt az összes ÁSZF -et és jótállási jegyet módosítani kellett (volna). A fogyasztóvédelmi hatóság ezen szabálytalanságok kiszűrésére próbavásárlásokat tart és bírságol.
Másodszor az ÁSZF akkor jó, ha egyedi, így a más által használt ÁSZF -et nem fogod tudni biztonsággal használni hiszen nem lesz egyedileg rád szabva csak kívülről úgy néz ki mintha teljesítenéd a kötelezettséget.
Ezt a helyzetet ahhoz tudnám hasonlítani mintha szeretnék ellopni egy autót úgy, hogy amúgy nem értek az autókhoz. Kívülről látom, hogy milyen márkájú, piros vagy fekete színű, 2 személyes vagy 7 személyes és nagyjából a korát. A felhasználni kívánt ÁSZF -nél is látod, hogy multi cégé, azaz biztos szakember készítette, hosszú, sok benne a jogszabályi hivatkozás, hasonló területet fed le, mint a te tevékenységed, de mivel nem értesz a témához nem fogod tudni, hogy a végén a te igényeidnek megfelel-e. Hidd el, ha nem tudsz róla akkor is vannak igényeid az ÁSZF -et illetően. Az ellopni kívánt autóról sem tudom, hogy motorikusan megfelelő-e, hány km van benne, jó -e a felfüggesztés, felforr -e a hűtővíz.
Az interneten nagyon sok letölthető sablon van és olyan „szakemberek”, akik egyszer valahonnan szereztek egy ÁSZF -et és azt értékesítik az ügyfélnek csomagban a weblap készítéshez.
Honnan tudhatod, hogy nem egy szakemberrel van dolgod?
Általánosan elmondható, hogy a megbízható valóban szakembereknek jogi végzettségük van. Ha ez teljesül, utána szeretnének veled beszélgetni a cégedről, a tevékenységedről, a szokásaidról, a weblapról, a partnereidről és ez alapján készítik el egyedileg az ÁSZF -et úgy, hogy közben felvilágosítást adnak arról, hogy a jogszabályi keretek között hogyan tudsz mozogni. Mi az, amire figyelj oda vagy gondolkozz el rajta. A szakember fogyasztóvédelmi eljárás vagy vásárlói panasz során jogi képviseletet biztosít a számodra és az eljárást vagy a panaszt végig tudja koordinálni, fel tudja vázolni, azt hogy az eljárás végén mire számíthatsz.
Ha csak kapsz egy kész dokumentumot és a számlát akkor biztos nem jó helyen jársz. Az én tevékenységemben hetek alatt és sok-sok egyeztetés után készül el a teljes dokumentáció. Ha igaz lenne az a városi legenda, hogy CTRL+C – CTRL+V akkor nem hetekig tartana…
Összegezve a szakember bevonása valóban költséges, de ez minden esetben és minden területen így van. Amennyiben probléma lesz, akkor úgyis szükség lesz a szakember bevonására. Egyszerűbb és összességében olcsóbb továbbá sok stressztől meg tudod magad kímélni, ha már az elején megfelelsz a jogszabályi kötelezettségeknek. Bizton állíthatom, hogy a felhasznált ÁSZF – természetesen azzal, hogy átírod a cégnevet a székhelyet és a tárhelyszolgáltatót – nem lesz jó a te weboldaladra vagy webáruházadra és ebből eredően előbb vagy utóbb valamilyen probléma fog származni.
Az ÁSZF -el kéz a kézben jár az Adatkezelési Dokumentáció.
Szándékosan nem Adatkezelési Tájékoztatót írtam, hiszen az a dokumentáció egy része. A szakember el tudja készíteni számodra a teljes Adatkezelési Dokumentációt, ami 2018 óta minden vállalkozás életének szervezet részét (kellene) képezni. Az ÁSZF mellett Adatkezelési Tájékoztatót is el kell helyezni a weboldalon vagy webáruházban így annak elkészítését sem fogod tudni megúszni.
Az Adatkezelési Szabályzatra és Tájékoztatóra ugyanaz elmondható, mint az ÁSZF -re, hogy ezek minden esetben egyedi dokumentumok és szakember híján nem fogod tudni eldönteni, hogy a felhasználni kívánt Adatkezelési Tájékoztató jó lesz -e a számodra vagy sem.
Minden esetben javasolom, hogy lelkiismeretes szakemberrel vedd fel a kapcsolatot, aki az online kereskedelemben, internetjogban jártas és egy személyben el tudja készíteni az összes weboldalra vagy webáruházra szánt egyedi dokumentumot.